Site Meter

måndag 12 april 2010

Joddlarkungen

Nu är det dags för en mycket svåråtkomlig raritet, så spetsa öronen. Från "Hemma" 1976 släpptes fem singlar - men andra singeln är en låt som faktiskt aldrig kom med på skivan, nämligen "Joddlarkungen", med "Detta är min morgon" (från föregående skiva) som baksida. Den gick aldrig in på några listor, vilket är lite synd, för det är en rätt rolig låt, faktiskt. En av dessa lite mer burleska Pierre Isacsson-stunderna (som "Farfars moped", "Vägens vänner" t ex), men här har Pierre skrivit text och musik själv. Det är en piffig liten pärla, med joddling och allt. Joddlardrömmarna kommer på skam, men till slut löser det sig till det bästa när han får jobb som fabriksvissla. Textraden "med ett försiktigt stillsamt fras, gick drömmarna i kras." är makalöst rolig. Likaså gillar jag kompisen som inte kunde bli flygkapten, eftersom han "hade för korta ben". Varför då? Nådde han inte ner till bromspedalen, som man bromsar alla flygplan med? Endera ett tankefel, eller en underbart skojig formulering. Jag tror på det senare...



Joddlarkungen
Text & musik: Pierre Isacsson

Alla minns vi när vi var små
och drömmarna som man hade då
om vilket jobb man skulle ha
när man blev stor en dag;
någon ville bli flygkapten
och flyga högt uppe i himlen
bagare, doktor och busschaufför,
polis eller jonglör.

Själv kände jag ett annat kall
som satte känslorna starkt i svall;
smög upp på vinden i hemlighet
där jag tränade hårt i min ensamhet.
Å när min pappa sa till mig
"jag undrar vad det ska bli av dig?"
avslöja jag i förtrolig ton
min hemliga passion:

Jo, jag ska bli joddlarkung uti Tyrolen
stå på alpens topp och joddla bort till Polen
i en liten grön stilig hatt med fjäder på
kortbyxor av läder och hängslen likaså.
Jag ska bli idol för varje liten flicka
som ska stå och trånande mot alpen blicka,
när jag sjunger ut över berg och över dal
lystrar alla till, för de känner min signal.

Jo-de-la-di-ho....

Åren gick och så blev man stor
och växte ur sina barndomsskor
med ett försiktigt stillsamt fras
gick drömmarna i kras.
Någon ville bli flygkapten
men visa' sig ha för korta ben
han som skulle bli busschafför
är arbetslös frisör.

Inte blev jag nån joddlarkung
som jag tänkte bli när jag var ung,
aldrig får jag tyrolen se
men jag joddlar jämt på mitt arbete.
Min chef på fabriken ringde ner
och grymta en dag:
"jag vill tala med er".
Sökte mig upp till chefens bord
och lyssnade till hans ord

"Ni ska få ett jobb ni bättre kan behöva
där ni kan få sitta för er själva och öva -
visslan på vår skorsten fungerar inte bra
ni får klättra upp och börja joddla där idag!"
Tjo, hi-i min gröna hatt och byxorna av läder
sitter jag och joddlar där i alla väder
en gång klockan nio, och en gång klockan fem
min stämma klingar långt över alla hus och hem.

Jo-de-la-di-ho....
Jo-de-la-di-ho....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar