Site Meter

fredag 23 april 2010

Med Folke Lindesjös Orkester

Under våren 1984 spelar Pierre in några gamla örhängen med Folke Lindesjös Orkester. Initiativet togs av Pi Lind på skivbolaget Pi. Pi Lind drev under en period Komediteatern och grundade sedan Pistolteatern. Hur han lyckades få med Pierre till detta projekt är oklart – kanske en kontakt via den nya skådespelarkarriären, som Pierre just då inlett. Det verkar inte vara särskilt välrepeterat, och det verkar vara en tillfällig grej. Pierres röst är mest som ett kompinstrument bland de andra, klarinetterna och gitarrerna. De låtar Pierre sjunger på är:

• Gatorna på Söder - av Ralph McTell och Börge Ring, samma låt som han gjorde en egen version av på ”En sommarsaga”)
• Alltid på väg- av Roger Miller och Lennart Hellsing.
• Gatans serenad – av Nils Perne och Sven Paddock.
• Börja dagen med en schlager – av Sven Goon.
• Nu tändas åter ljusen i min lilla stad – av Erik Decker och Per-Martin Hamberg.
• Söker du så finner du – av Ken Lane och Leif Nilsson.
• Följ mig bortåt vägen – av Povel Ramel.
• Vilken underbar värld – av George David Weiss, Georg Douglas och Bo-Göran Edling.

Som synes handlar det om svenska och utländska örhängen, som framförs som bakgrundsmusik i en rökig danslokal eller café. ”Gatorna på Söder” är en gammal bekant – den hade han redan sjungit in på ”En sommarsaga” nästan 10 år tidigare. Pierres röst passar inte särskilt bra till sådan lättsam underhållning, och inlevelsen verkar inte vara särskilt stor, även om han själv verkar nöjd. I en intervju om sin nya skådespelarkarriär och skivan säger han att:

-Men jag har ändå inte övergett musiken. Jag skriver fortfarande sånger och i våras spelade jag in en platta med gamla evergreens. Det var kul men det är teatern som fascinerar mig mest. Man vaknar, verbaliserar sina känslor och blir medveten om vad man gör med kroppen och rösten. (Sofie Rolf, okänd tidning, september 1984)

Vi tar väl och lyssnar på "Nu tändas åter ljusen i min lilla stad":

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar