Site Meter

torsdag 13 maj 2010

Victoria

"Victoria" är skriven av Pierre själv, och är den sista singeln från LP:n "Hemma" som kom 1976. 8 av 11 låtar från "Hemma" fanns för övrigt att köpa via singel, och som baksida till "Victoria" låg "Elefantsången". Det var dock bara den första singeln "Dags att gå, tack för mig" som gick upp på Svensktoppen.

"Victoria" är ännu en av dessa små textpärlor som Pierre skrev, och när man ser den så här i efterhand inser man vilken talang han hade. Det verkar vara några tröstande ord till någon (kanske kvinnan i hans liv) som har det svårt och tungt.

Jag kan se dig stå
på en outforskad väg
rik på liv.

Är den lång att gå
vet att varje nästa steg
är en gåva.


Man får också tänka på att kronprinsessan Victoria föddes först i juli 1977, det vill säga sommaren efter att "Victoria" spelades in. Namnet hade ännu ingen kunglig koppling, som den har idag.

Just i denna typ av sånger är Pierres röst helt makalöst bra. Inlevelsen och känslan är brutal. Det är överhuvudtaget en snygg låt, i synnerhet de speciella tonartsbytena, som i stroferna tro på mig /rik på liv.



Victoria
- Pierre Isacsson -
Le, Victoria
Se, Victoria
Njut av livets geende Victoria
Glöm, Victoria
Göm, Victoria
skuggor av ett skeende, Victoria
Ge mig av ditt leende, Victoria

Om du ger dig tid
läker säkert dina sår
tro på mig.

Sätt dig här bredvid
delad sorg känns ej så svår
vill du dela?

Le, Victoria
Se, Victoria
Njut av livets geende Victoria
Glöm, Victoria
Göm, Victoria
skuggor av ett skeende, Victoria
Ge mig av ditt leende, Victoria

Jag kan se dig stå
på en outforskad väg,
rik på liv.

Är den lång att gå
vet att varje nästa steg
är en gåva.

Le, Victoria
Se, Victoria
Njut av livets geende Victoria
Glöm, Victoria
Göm, Victoria
skuggor av ett skeende, Victoria
Ge mig av ditt leende, Victoria

Nananana
Victoria
Nananana
Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar