Site Meter

lördag 2 juli 2011

Christer Sjögren: Jag vill andas samma luft som du

Christer Sjögren visade i "Berg flyttar in" i vintras att han kunde sin Pierre - han sjöng "Då går jag ner i min källare" mycket träffsäkert. När nu hans nya skiva "Kramgoa låtar 2011" släpps, vad hittar vi där, om inte ytterligare en Pierre-låt. Den här gången är det en av Pierres allra finaste låtar, som också andra dansband gjort, nämligen "Jag vill andas samma luft som du". Man kan höra den på Spotify:

Lyssna på Spotify: Jag vill andas samma luft som du

Det är en fin version, och väldigt kul att en så pass känd artist tar sig an Pierres gamla låtar, som vi ju vet håller än.

Vad säger då Christer själv? Så här, på den egna hemsidan:

Nu går han tillbaka till rötterna. Det är inte bara titeln som anspelar på Vikingarna, även musikaliskt känner vi igen oss. Är det då något på skivan som låter så 2011 som titeln antyder?

"Jag skulle snarare vilja påstå att det är tidlöst. Vi har valt det material som är bäst, som jag kan stå för och som passar min röst. Det är en skiva som är närmare mitt ursprung än något annat jag gjort i eget namn. Jag var sugen på att sjunga den här typen av material igen och tyckte det var dags."

Hur valdes då det nya materialet ut?

"När det blev känt vilken typ av skiva jag planerade började det ramla in saker från när och fjärran”, ler han. ”Man får lyssna igenom mycket, men det är skoj. Vi är ett gäng som lyssnar och tipsar varandra om guldkornen: producenten Lennart Sjöholm, skivbolaget, Bert Karlsson och några till."

Men sista ordet har förstås Christer Sjögren själv. Framför allt är han i dag mer kräsen än någonsin när det kommer till texterna.

"Förr i tiden kunde det vara rytmen i musiken som var det viktigaste. Men jag kan inte låtsas vara 25 år gammal, det måste vara ord och erfarenheter som en 60-åring kan stå för."


Nu hoppas vi att det blir en stor hit för Christer Sjögren!

Originalet låter så här:



Jag vill andas samma luft som du
jag vill uppleva din värld med dig,
gå på samma café
dricka samma sorts te
och se det du ser!
Känna samma ljumma vind som du
höra syrsorna och havets brus.
Allting skulle jag ge
om jag fick vara med
och va' där du är!


”Jag vill andas samma luft som du” är första singeln från Pierres andra skiva, En sommarsaga, och släpptes som singel i juni 1975, några månader innan skivan. Den rusade in på Svensktoppen och låg kvar där i 11 veckor, mellan den 8 juni och 17 augusti 1975.

2 kommentarer:

  1. Skönt att veta att det finns andra Pierre-fantaster därute.
    Vet inte om det här är så smart, men en direktkontakt vore intressant:

    mikael snabela bulls punkt se

    SvaraRadera
  2. pierre är grym! Varje fredag kör vi "källarlåten"

    SvaraRadera