Site Meter

måndag 19 september 2011

Idag tar vi och lyssnar på en sång som verkar uppskattad. Flera har nämnt den och önskat den - så här kommer den. "Ligg lågt".

Ligg lågt
Text: Pierre Isacsson
Text & musik: Håkan Thanger

"Ligg lågt" är ett samarbete mellan Håkan Thanger och Pierre Isacsson, faktiskt det sista som skulle hamna på skiva. Håkan och Pierre jobbade ihop senare också, men det blev ju som bekant aldrig någon mer LP för Pierre efter "Igen". Det är en sång som musikaliskt bygger på Pierres basröst, där även textens innehåll följer basen (precis som i "Då går jag ner i min källare"), i detta fall genom refrängens "ligg låååågt". Här handlar det om en man som verkar vara på botten av livet. Portmonnän är tom, och utan jobb är han också. Men trots det ser han positivt på livet "när det är mörkast är gryningen på väg". Kanske är det lite Pierres egen personlighet, får jag en känsla av.



Just nu leker inte livet precis,
för min del menar jag nog
att det är kris.
Allt jag äger är en tom portmonnä
och inga jobb finns att få
men strunt i det -
när det är mörkast är gryningen på väg.

Ligg lågt, det kommer nya tider
Ligg lågt, det blir nog bra vad det lider
Just nu känns det svårt
och livet verkar hårt, men ligg lågt,
det kommer nya tider -
ligg lågt.
Nanananananana

Allting stiger bara högre i pris
man snålar in där man kan, om man är vis.
Fil på morgonen och soppa på dan -
det smakar inte så dumt
när man blir van,
det kommer sol efter regn en vacker dag.

Ligg lågt, det kommer nya tider
Ligg lågt, det blir nog bra vad det lider
Just nu känns det svårt
och livet verkar hårt, men ligg lågt
Det kommer nya tider -
ligg lågt
Nanananananana

3 kommentarer:

  1. Härlig sida Per! Vad mycket bra och intressant du skrivit. Tack!

    SvaraRadera
  2. Som släkting till Pierre har jag dragit mig för att läsa din blogg. Men nu är det gjort och jag är både glad och tacksam att du lagt ut Pierres karriär. Tack för en välskriven blogg som måste krävt mycket research. Det värmer i hjärtat att du varit så noggrann. Stort tack!

    SvaraRadera
  3. Tack Pontus och anonym släkting. Det är roligt att bloggen läses och finns, fast den inte uppdateras så ofta nu. Tyvärr finns det ju inte så mycket nytt att rapportera om, eftersom bloggen är en hyllning till Pierres fina musikkarriär. Men lite finns det kvar att berätta. Tack för läsningen och orden.

    SvaraRadera