Site Meter

måndag 8 november 2010

Ekelunds sjunger Pierre

Ekelunds hette ett dansband från Ankarsrum, mellan Vimmerby och Västervik. Det verkar ha varit en familjeangelägenhet. På deras första skiva, "Dansglädje 1", med undertiteln "Dagdrömmar" finns en version av Pierre Isacssons "Var inte rädd, jag är hos dig". Pierre skrev låten 1976, till "Hemma", Ekelunds skiva kom tre år senare, 1979. Det är ingen lyckad version, ganska tam, fungerar säkert en dansbandskväll någonstans på ett Folkets Hus i slutet av 1970-talet.

På dialekt blir "solen skiner" till "solen shiner" och hela låten är insvept i ett märkligt eko som troligen skulle fungera som extra effekt. Funkar sådär. Tredje versen skippar man helt och hållet och låten känns därför något amputerad. Låten framförs av, från vänster till höger: Jan Lindblad, Michael Moore, Bingo Rimér och Björn Ulveaus.



Jag tycker vi tar och lyssnar på Pierres version, som visar var skåpet ska stå. En stark låt, med en stark sånginsats:



Lustigt i sammanhanget är förresten att ytterligare en Pierre-låt finns angiven på Ekelunds skiva, nämligen "Ännu en dag". Då kanske man kan tro att det är "Ännu en dag, ännu en tid" det handlar om, men det är det inte. Troligen har man helt enkelt gjort ett fel när man kollade upp rättigheterna. För det låter inte som en Pierre-låt.

2 kommentarer:

  1. Hallå Per!
    Har kommer en kommentar från Norge i sammanhang med Pierre's skiva "Hemma" Jag kande faktiskt Pierre personligen, och den senaste gången vi träffade varann, hadde jag åkt ner för at tala med honnom apropos rettigheter til hans låtar etc. Och för at prova på at få hans tilstånd til at anvenda någon av hans låtar på en planerad skivinnspelning som jag höll på med hemma i Norge, just på den tiden. "Jag minnas at jag frågade honnom då, om jag fikk göra egna översettningar av några av hans sånger til Norska, og senn anvenda dom senare ved innspelningen ja talede om tidligare i denna bloggen. Han gav mej tilstånsdet på direkten,
    och Jag planerar at hylla hans minne enn engång vid at spela inn dem på nytt, med syffte at ge ut dom här hemma för at fira en gammal vänn , och god kollegavid at enn engång forsöka at göra dom populära bland den Norska publiken
    bästa hälsningar til dej Per, från en bekannt av
    Pierre, Som jag er mycket nöyd över at ha kunnat rekna som en personlig vänn under senaste hälften av hans liv och karriär
    Hej då, och lev så godt. Per, alt godt i det nya året för dej och din familj önskar Ostap från Norge.

    SvaraRadera
  2. Hej, och tack för det! Riktigt kul att höra - och lycka till med dina inspelningar. Det skulle vara grymt kul att höra resultatet. Gott nytt år till dig också!
    /Per

    SvaraRadera