Site Meter

tisdag 2 november 2010

Dags att gå, tack för mig

Från "Hemma" 1976 kommer "Dags att gå, tack för mig". "Dags att gå tack för mig" släpptes som singel med "Pappa sjöng bas" som baksida, och den gick in på Svensktoppen den 22 maj 1976 och låg kvar i 9 veckor, till den 17 juli 1976. Noterbart är att samtidigt som "Dags att gå, tack för mig" låg Pierres "En sommarsaga" på Svensktoppen, fast med gruppen Gimmicks (ledd av Leif Carlqvist, som producerat även Pierres skiva) - den låg i 11 veckor mellan 20 mars och 29 maj 1976. Veckan innan låten debuterar på Svensktoppen tillträdde Pol Pot som premiärminister i Kambodja. Den 27 maj beslutar Riksdagen att avskaffa mellanölet från 1 juli 1977. Den 2 juni antas medbestämmandelagen (MBL), som (reviderad) gäller än idag. 15 juni antar LO-kongressen Rudolf Meidners förslag om löntagarfonder, som socialdeokraterna sedan baxade ända till förverkligande. Den 19 juni gifter sig kungen och Silvia (med varandra). Den 3 juli vinner Björn Borg sin första Wimbledontitel genom att slå Ilie Nastase med siffrorna 6-4, 6-2, 9-7. På många nattduksbord och på stränder läser man den färska generationsromanen "Jack" av debutanten Ulf Lundell, som kom i april.

Här verkar inte Pierre så glad...eller rättare sagt, det kanske är just det han är. Ett förhållande är slut, det är uppenbart, men Pierre verkar ändå tycka att det var rätt steg...och utifrån omständigheterna rätt skönt. Basrösten som brummar neråt i refrängen markerar faktum ("Tack för mig, farvääääääl"), men i mellanverserna bubblar och struttar musiken betydligt lättare ("Jag ska glömma den dag när du kom, och börja om!"). Vad som hände paret är lite svårt att veta, men de verkar ha varit för olika, och det synes också som att hon drog iväg på för mycket egna äventyr. Om det nu inte rent av är en förtäckt låt om onani, i samma anda som "Oa hela natten" eller Peter LeMarcs "Blues för vänster hand"...("lika barn leka bäst, ensam lekte du mest"...). Hursomhelst, nu är han fri, han ska till och med försöka glömma det som varit och den dag hon kom, och där han går i morgonsolen ser han staden/världen på ett nytt sätt. Livet leker, ändå.




Dags att gå, tack för mig
Text & musik: Pierre Isacsson

Dags att gå tack för mig,
inga sorger mer
och jag saknar dig ej
när vår sol går ner.
Lika barn leka bäst
det slår aldrig fel,
ensam lekte du mest.
Tack för mig, farväl

Svekfyllda dar
är äntligen förbi
nu bjuder livet mig att leva
Säkert jag far
mot mål med mening i.
Jag ska glömma den dag
när du kom, och börja om.

Dags att gå tack för mig,
inga sorger mer
och jag saknar dig ej
när vår sol går ner.
Lika barn leka bäst
det slår aldrig fel,
ensam lekte du mest.
Tack för mig, farväl

Går genom stan
i morgonsolens frid
och tänker leende tillbaka
Njuter av dan
med friheten bredvid
och jag upptäcker stans silhuet
som jag aldrig sett

Dags att gå tack för mig,
inga sorger mer
och jag saknar dig ej
när vår sol går ner.
Lika barn leka bäst
det slår aldrig fel,
ensam lekte du mest.
Tack för mig, farväl
Nej jag saknar dig ej,
Tack för mig, farväl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar