Site Meter

lördag 16 januari 2010

Ge mig en enkel sång

På sin sista singel, "Ge mig en enkel sång", har Pierre skrivit både text och musik. Året är 1983, och här försöker han nog spinna vidare på den countryöppning som han såg på sin numera avstannande karriär. Han hade ju varit med på Country Circus, på tv med Alf Robertson och samarbetat med Mats Rådberg. personligen tycker jag inte att countrysvängen var hans grej, men just "Ge mig en enkel sång" är en grymt bra låt. Dessutom sjunger han fantastiskt bra, lite lagom tillbakalutat men med en lysande timing i fraseringen. Med ett uns rättvisa hade detta blivit en hit. Fast oturligt nog hade Svensktoppen en paus mellan juni 1982 (när "Dag efter dag" med Chips ledde, och oktober 1985 ("Svindlande affärer" med Pernilla Wahlgren blev den första ettan efter nystarten).

Texten är ännu en av alla de vackra kärlekssångerna till hustrun.

Ge mig en enkel sång
Text & musik: Pierre Isacsson
Jag hör klockorna ticka
vet att tiden går.
Det är långt över midnatt,
du har gått nu.
Häller upp nåt att dricka
tänker på igår -
åhh, det är ensamt utan dig.

Ge mig en enkel sång
som ger frid
när min natt känns lång.
Ge mig en enkel sång,
ge mig frid med en sång

När jag kan hålla om dig
får jag lugn och ro -
som om hela mitt inre
vill ha vila.
Du är ljuset inom mig,
som en egen tro -
åhh, det är ensamt utan dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar