Site Meter

söndag 3 januari 2010

Pierre tolkar andra - Spelaren

1982 gav Air Music (samma skivbolag som gav ut Pierres sista solosingel året efter) ut LP:n "Country circus". Pierre medverkar med två låtar, i övrigt är artisterna Anne Kihlström, Larry Harp, Yvonne Olsson, Hokie Olofsson. Man gav ut två volymer av Country Cirkus, och på den första var alltså Pierre med. Övriga låtar är främst amerikanska låtar, på engelska eller översatta av Alf Robertson, Mona Halldeby samt Adolphson och Falk.

Första insatsen (!) är "Spelaren", som i orginal heter "The Gambler", skriven av Don Schlitz och översatt av Pierre Isacsson själv. Don Schlitz (född 1952) är en låtskrivare inom countrygenren, och hans första och största hit är just "The Gambler", som var en stor hit med Kenny Rogers runt årsskiftet 1978/79. I övrigt har Schlitz skrivit låtar åt bland annat countrystjärnan Randy Travis. Schlitz egen inspelning av "The Gambler" (tidigare samma år) hade inte slagit lika stort, och tidigare samma år hade även Bobby Bare spelat in en version. Men det var alltså Kenny Rogers som fick den stora hiten. Den finns på LP:n "The Gambler", som släpptes i november 1978, för vilken Rogers fick en Grammy (bästra manliga sång, country). I sången är det en pokerspelare som ger tips till berättaren, men allt verkar i själva verket vara en symbol för livet - det viktiga är inte korten man har fått, utan hur man förvaltar dem. Spelaren ger råden, innan han (så verkar det i alla fall) dör. I orginalet heter det:

You got to know when to hold 'em, know when to fold 'em.
Know when to walk away, know when to run
You never count your money, when you're sittin' at the table.
There'll be time enough for countin', when the dealin's done.



Det finns också en inspelning med sångförfattaren själv.



Pierres översättning är faktiskt briljant. Han lyckas behålla sångens budskap, liksom händelseförloppet nästan in i minsta detalj - utan att det blir krystat. Den måste han ha kämpat länge med!



Spelaren (The Gambler)
- Don Schlitz, svensk text: Pierre Isacsson -
Någon het sommarafton
på tåg bort mot natten
jag satt mitt emot en gambler
han var lika trött som jag.
Ingen av oss kunde sova
så vi stirra ut i mörkret
jag tog mig en skvätt whisky
när han plötsligt sa:

Du, jag har vigt mitt liv
åt att läsa andras ögon
vetat vilka kort dom haft
och sett hur det ska gå.
Och en sak som är säker
är att du är utan ess nu,
för en klunk av din whisky
ska jag ge dig några råd.

Så jag räckte över flaskan
som han drack till sista droppen
drog med handen över mun
och bad om en cigarett
alla ljud försvann omkring oss
och han såg långt bort förbi mig
och sa: livet är ett spel
så lär dig spela spelet rätt.

Glöm inte bort att i poker
finns ingen joker
bara förloraren spelar på tur
och räkna aldrig pengar
när du sitter med vid bordet -
du har all din tid att räkna
när du drar dig ur.

Varje gambler vet
att man måste kunna oddsen
och väga vad man slänger
mot vad man kan få.
För varje hand kan vinna,
och varje hand förlora
och din enda tröst i livet
är att allt ska förgås.

Så satt han tyst vid fönstret
med ansiktet mot natten
och ur händerna gled långsamt
flaskan som han höll.
Och någonstans i mörkrer
gav gamblern sista given
men i hans sista ord
fanns jag ett ess som jag behöll.

Country Circus verkar ha varit en grupp, eller show snarare, som turnerade en hel del i början av 1980-talet. Av medlemmarna var Anne Kihlström mest känd. Hon började sjunga i ett dansband 1975. 1978 började hon samarbeta med Bruno Glenmark vilket ledde till skivan "Pröva mina vingar". Både titelspåret och "Jag önskar att jag kunde flyga" gick in på Svensktoppen. "Pröva mina vingar" tog över förstaplatsen efter Gösta Linderholms "Rulla in en boll och låt den rulla" i januari 1979 och i april tog "Jag önskar att jag kunde flyga" över förstaplatsen och låg faktiskt etta i 8 veckor (två veckor efter att de lämnat listan tog Pierre Isacsson, Mats Rådberg och Anna-Lena Löfgren över förstaplatsen med "Hallelujah"). Anne flyttade till Stockholm, turnerade med Country Circus, tillsammans med Larry Harp och Yvonne Olsson, och det blev framträdanden i tv och radio, som Nygammalt och Café Norrköping. Det blev två album, alltså en volym 2 av "Country Circus" och de blev det året den mest bokade akt i parkerna. Tillsammans med Paul Sahlin deltog hon i den svenska Melodifestivalen 1987 med låten "Ung och evig", som missade slutomröstningen.



1987 kom även LP:n "Höstens första dag", med låtarna "Ung och Evig" från Melodifestivalen och "Det stormar inte mer" - båda hamnade på Svensktoppen. Kihlström var en av de ledande countryartisterna i Sverige under 20 år och turnerade med egen orkester 1986-1994 - men sen har det varit rätt tyst kring henne.

1 kommentar:

  1. Pierre Isacsson var även med på volym 2 också, med låtarna från hans sista singel.

    SvaraRadera