Site Meter

torsdag 25 mars 2010

4 kring Donovan

1966 kommer en Ep med 4 sånger, alla skrivna av Donovan, men med svensk text - utgiven av Scan-Disc. Först ut är Lil Malmkvist (Siws syster) med ”Grönt lyser gräset”, vilket är en svensk version av ”Colours” som fått svensk text av ”Per Spelman”. ”Per Spelman” är en pseudonym, vilket jag efter hårt arbete lyckats konstatera vara ingen mindre än Sven-Olov Bagge (född 1933, död 2003). Bagge (pappa till idol-jurymedlemmen Anders Bagge) skulle senare dyka upp som producent av Family Four och även som ansvarig för Barna Hedenhös-skivorna som Pierre medverkade på under 1990-talet. Därefter följer Per-Christian med ”En sång för dig”, som är en svensk version av ”To sing for you”, med text av Patrik (Per-Anders Boquist). Därefter kommer James med den svenska versionen av, lämpligt nog, ”James”, men som däremot märkligt nog döpts om till ”Josie”, även där med svensk text av Per Spelman. James, det är James Hollingworth, samme man som kom tvåa i den talangtävling som Pierre kom trea i, och som vanns av Lars-Rune Jäverbrant, som senare kommer att dyka upp i Country Four.

Sist på EP.n ligger Pierre Isacssons version av ”Catch the wind”, som i översättning heter ”Vindens sång”. Översättningen är gjord av signaturen ”Sam”, vilket är en pseudonym för Björn Mirdan. Pierres version är mycket spännade. Han är alltså 18 år, ska fylla 19 till hösten, och har säkerligen hört Bob Dylan, som slagit igenom med dunder och brak även i Sverige - den 29 april 1966 kommer han till Sverige för sin första konsert. Den lustiga är nämligen att Pierre verkligen försöker sjunga som Bob Dylan, snarare än Donovan. Ett typiskt nasalt glidande och en dylansk betoning. Pierre skulle senare sjunga in en Dylanlåt med Country Four (”I´ll be your baby tonight”). Han skulle också sjunga in ytterligare en låt av Donovan också, nämligen ”Lazy Daze”, som blev ”Lata sommardagar” på debutskivan ”Pierre!”.



Vindens sång
- Catch the wind -
Text & musik: Donovan
Svensk text: Sam (Björn Mirdan)

När allting är grått och meningslöst
söker jag tröst och tänker på
hur vackert det var en gång
Att känna dig bredvid mig
att hålla din hand
nere vid en strand
sitta stilla
och lyssna på vindens sång

När solen sjunker ner dina ögon ler
var jag än ser finns du där
du är överallt omkring mig
att vara med dig utan vänovisshet
när ingen vet
om vi än en gång
kan höra vindens sång
Didididi

När träden kläds med regnvått hår
tänker jag på om jag ska få
se dig igen
fast du har säkert glömt mig
Långt inne i ditt hjärta
vill jag alltid va
då är allting bra
När jag drömmer om dig
så hör jag vindens sång

Didididi

När träden kläds med regnvått hår
tänker jag på om jag ska få
se dig igen
fast du har säkert glömt mig
Långt inne i ditt hjärta
vill jag alltid va
då är allting bra
När jag drömmer om dig
så hör jag vindens sång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar