Site Meter

onsdag 17 mars 2010

Ha, ha, du kan inte ta mig

"Ha, ha, du kan inte ta mig" från "Hemma" är ännu en sång av Pierre som romantiserar en ungdomskärlek. Man riktigt känner sommarlovsidyllen där de sprang bafota i gräset, och åt gräddtårta med smultron på, medan den lite retsamma flickan ropade "ha, ha, du kan inte ta mig". Men så gick tiden, de blev äldre och hon flyttade till en annan stad. Ungdomskärlek är inte ett unikt ämne i Pierres låtskrivargärning, just denna påminner rätt mycket i tonen om "Angelina". Kanske var detta den problematiserade prologen som sedan löste sig så fint i "Angelina". "Ha, ha, du kan inte ta mej" var en av de låtar som inte släpptes som singel från "Hemma", annars släpptes faktiskt sju låtar av de elva på singel.



Ha, ha, du kan inte ta mej
- Pierre Isacsson -
Ha, ha, du kan inte ta mig
Ha, ha även om du vill
Ha, du kan inte ta mig
Jag kan göra vad jag vill

Sol över vår hage
där vi sprang barfota
när vi var små
Och här låg vi på mage
och åt en gräddtårta
med smultron på
Alltid när jag skulle gå hem,
sprang du iväg,
bort över ängarna -
jag hör ännu din sång.

Ha, ha, du kan inte ta mig
Ha, ha även om du vill
Ha, du kan inte ta mig
Jag kan göra vad jag vill

Här bland våra minnen
tog vi en sista,
sakta promenad
med sorg i våra sinnen -
du skulle flytta till en annan stad.
Bilden av dig smyger sig på
hur du försvann
bort över ängarna -
jag hör ännu din sång

Ha, ha, du kan inte ta mig
Ha, ha även om du vill
Ha, du kan inte ta mig
Jag kan göra vad jag vill

Jag hör
Din sång

Ha, ha, du kan inte ta mig
Ha, ha även om du vill
Ha, du kan inte ta mig
Jag kan göra vad jag vill

Ha, ha, du kan inte ta mig
Ha, ha även om du vill
Ha, du kan inte ta mig
Jag kan göra vad jag vill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar