Site Meter

onsdag 10 mars 2010

Hjälp!

Hej alla läsare!

Nu har jag gått och funderat på några knivigheter en längre tid, som jag faktiskt inte lyckats lösa. Det retar mig. Är det någon därute som vill göra en god gärning och/eller slå ihjäl lite tid, så kommer här 5 nötter:

1.
"Lite solsken varje dag" på Country Fours LP "Hjärtats saga"
- Little Sunshine -
Text & musik: Roger Greenway & Roger Cook
Svensk text: Patrik

Fråga:
Var hittar man ”Little sunshine” i original?


2.
"Drömmarnas ö", Country Fours sista singel
- Santa Marie -
Text & musik: Frere Manston
Svensk text: Patrik

Originalet till "Drömmarnas ö" heter "Santa Marie". Även här går jag bet.
Men jag har en teori. Även om det står "Frere Manton" som låtskrivare, utgår jag från att det handlar om Frere Manston. Men någon låt som heter "Sante Marie" verkar han inte ha spelat in själv. Det har däremot Keith Potger gjort, 1969, alltså rätt i tiden. Keith Potger hade precis lämnat The Seekers och gav ut en singel i eget namn, "The world would never turn again", som hade "Santa Marie" som baksida. Översättningen är gjord av Per-Anders Boquist, som ju var en stor beundrare av The Seekers, så jag gissar att han hade koll även på denna singel. Men det är bara en teori än så länge.

Fråga:
Kan någon bekräfta eller korrigera?


3.
"Du som vandrar genom livet" på Family Fours "1971"
Text & musik: Lars Berghagen

”Du som vandrar genom livet” finns i Lars Berghagens version på ”Min värld i toner” som kom 1972. Det innebär alltså att Family Fours version kom före Berghagens egen, så det är alltså inte från skivan de har hört den – men var de hört den är oklart. Klart är att Family Four redan 1970 framförde den live, och kallade presenterade den då som en nyskriven Berghagen-låt. Kanske var den rent av specialskriven för Family Four.

Fråga:
Kan någon bekräfta eller korrigera?


4.
"Du ska få en dag" - singel med Family Four.
Jag har inte heller lyckats få tag på den på singel, så jag kan höra vad det är för låt, men jag gissar ändå att det handlar om ”Du ska få en dag imorgon”, skriven av den norske kompositören Otto Nielsen, med text av Alf Pröysen (”Du ska få en dag i mårå”) och översatt till svenska av Carl-Anton år 1971. Det skulle också kunnar vara ”Du ska få en dag” av Ole Kjell Johansson, men det håller jag för högst osannolikt.

Fråga:
Kan någon bekräfta eller korrigera?


5.
"Det är skönt att få va´ här igen" på "Family Four på Berns"
Text & musik: Frederick Loewe, Alan Jay Lerner
Svensk text: Pierre Isacsson

Fråga:
Vilken låt ur vilken musikal eller film handlar det om?


Svar eller teorier mottages tacksamt:
perfawiker (snabel-a) yahoo.se

2 kommentarer:

  1. Hej Per,

    Jag satt och fick ett sug efter Pierre igår och hittade din eminenta blogg. Då jag håller på att flytta har jag LP-skivorna nedpackade i nån låda och kan inte njuta för tillfället.

    Därför gör jag som i bästa "ring så spelar vi" anda och önskar mig en digital version av min favorit, "Morgan Cane". Har sökt den på nätet men den verkar inte finnas någonstans.

    Keep up the good work!
    /Anders

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Den finns klar, ligger i pipeline, jag kan flytta upp den i publiceringsschemat..;-)

    Tack för att du läser och för de snälla orden.

    SvaraRadera