Site Meter

fredag 25 september 2009

Biografi 1974 - 78

Pierre Isacsson lämnade alltså Family Four 1974 för en egen karriär. Även om Family Four faktiskt gjorde en krogshow i slutet av 1974 också). Men såväl Marie Bergman som Pierre hade under sommaren/förhösten spelat i soloskivor. Kanske kände Pierre att han inte fick utlopp för sin egen stil, och det är ju rätt få låtar som han varit med och skrivit. På debutskivan har han varit delaktig i fyra av låtarna, och en (Spå mig) har han skrivit helt själv. Under sommaren 1974 spelar han in sin skiva, en sommar som annars präglas av Cypern-krisen, att Björn Borg tar sin första Wimbledontitel och att myndighetsåldern sänks från 18 till 20 år den 1 juli.

Pierre (Polydor 1974)
1. Idag är första da´n (av resten av ditt liv) (Håkan Thanger, Pierre Isacsson)
2. Då går jag ner i min källare (Håkan Thanger, Pierre Isacsson)
3. Vår sommarsång (Rock and roll lullaby) (Barry Mann, Pierre Isacsson)
4. Morgan Kane (Benny Borg)
5. Spå mig (Pierre Isacsson)
6. Hjälp mig ur min ensamhet (Help me make it through the night) (Kris Kristofferson, Ingela Forsman)
7. Sköna sommarregn (Laughter in the rain) (Neil Sedaka, Phil Cody, Owe Junsjö)
8. Snart kommer jag hem (Six days on the road) (Green Montgomery, Gert Lengstrand)
9. Om jag fick börja om mitt liv med dej (Lovers dream) (James Last, Börje Carlsson)
10. Säg finns jag till (Neil Diamond, Börje Carlsson)
11. Lata sommardagar (Lazy days) (Donovan Leitch, Lars Wiggman)
12. Fri att få leva (Calis, Maj-Britt Persson)

Producent: Leif Carlquist
Arrangörer: Lasse Carlsson, Wlodek Gulgowski och Leif Carlqvist
Tekniker: Lennart Karlsmyr

Enda singeln från denna skiva är ”Idag är första da'n”/ ”Då går jag ner i min källare”, vilket verkar vara en grov missbedömning av hitpotential. Det är nämligen ”Då går jag ner i min källare” som går in på Svensktoppen, den låg kvar där i 11 veckor, mellan 24 november 1974 och 2 februari 1975. Det blev en dunderhit, och en kultlåt som än idag, som dyker upp på allehanda ställen. Den skrevs av Pierre och Håkan Thanger, samma Thanger som hoppade in i Country Four ibland. Nästa Svensktoppshit är ”Spå mig”, också tagen från skivan, men inte utgiven som singel, den låg 6 veckor Svensktoppen, mellan 26 januari och 2 mars 1975.

Tidningen "Hennes" får en pratstund med Pierre inför det nya året 1975. Där får man veta att han röker en cigarett i timmen, att han inte läser böcker, att han älskar Hasse och Tages Lindemän, och att han precis träffat en kvinna, vid namn Ewa. Det stora scoopet är annars att hans älsklingsrätt är stekt salt sill med löksås och skalpotatis, men att ”det ska vara två portioner sås”.

Sommaren 1975 går man in i samma studio i Solna, KMH och spelar in uppföljaren. Denna gång har han bidragit till sex av sångerna, varav tre är helt egna (”En sommarsaga”, ”Jag vill andas samma luft som du” och ”Låt mig få ta hand om dej”).

En sommarsaga (Polydor 1975)
1. En sommarsaga (Pierre Isacsson)
2. Dröm nu och sov (Boo, Boo, don´cha be blue) (Tommy James, Pierre Isacsson)
3. Ösa sand (Owe Törnqvist)
4. Detta är min morgon (Farewell Andromeda - Welcome to my morning) (John Denver, Olle Bergman)
5. Våra gyllne år (The Hungry Years) (Neil Sedaka, Howard Greenfield, Owe Junsjö)
6. Jag vill andas samma luft som du (Pierre Isacsson)
7. Säg, när får jag chansen (Rhinestone Cowboy) (Larry Weiss, Ingela Forsman)
8. Pappa sjöng bas (Daddy Sang Bass) (Carl Perkins, Kenneth Burns, Henry Haynes, Pierre Isacsson)
9. Gatorna på Söder (Streets of London) (Ralph McTell, Börje Ring)
10. Låt mig få ta hand om dej (Pierre Isacsson)
11. Farfars moped (Grandma´s Feather Bed) (Jim Conner, Börje Carlsson)
12. Gratulera mej (Håkan Thanger, Pierre Isacsson)

Producent: Leif Carlquist
Arrangörer: Lars O Carlsson, Lars Samuelsson och Leif Carlqvist
Tekniker: Lennart Karlsmyr och Åke Grahn

Fotot på framsidan är taget vid Cederlunds punchkällare på Storholmen.
Här är en bild från baksidan:

Den enda singeln från andra skivan är ”Jag vill andas samma luft som du” / ”Gratulera mej”. ”Jag vill andas samma luft som du” låg 11 veckor på Svensktoppen mellan den 8 juni och 17 augusti 1975.

LP:n gick in på försäljningslistan den 14 november 1975, men försvann redan till nästa vecka.

Våren 1976 spelar man in den tredje skivan, ”Hemma”. Låtskrivartempot är nu uppe, och Pierre har bidragit till sju av låtarna, varav de sex första är egenhändigt komponerade.

Hemma (Polydor 1976)
1. Var inte rädd, jag är hos dig (Pierre Isacsson)
2. Gungande (Pierre Isacsson)
3. Till vår melodi (Pierre Isacsson)
4. Victoria (Pierre Isacsson)
5. Ha, ha, du kan inte ta mej (Pierre Isacsson)
6. Dags att gå, tack för mig (Pierre Isacsson)
7. Elefant-sången (The elephant song) (Hans van Hemert, Gregor Frenkel Frank, Roger Woddis, Börje Carlsson)
8. Jag har ett ljus (Thomas Voigt, Pierre Isacsson)
9. Min jord (Bravo, Monsieur le Monde) (Pierre Delanoe, Michel Fugain, Kajenn)
10. Rosie (Rollin´) (Randy Newmann, Bosse Blombergh)
11. Vägens vänner (Convoy) (C.W. McCall, Bill Fries, Chip Davis, Börje Carlsson)

Producent: Leif Carlquist
Arrangörer: Alain Leroux och Leif Carlquist
Tekniker: Lennart Karlsmyr och Åke Grahn
Alain Leroux har bland annat jobbat med Björn Skifs och John Holm.

Hela fem singlar släpptes från denna skiva. Först ut var ”Dags att gå tack för mig” / ”Pappa sjöng bas”, och där låg ”Dags att gå tack för mig” 9 veckor på Svensktoppen mellan 22 maj och 17 juli 1976. B-sidan är alltså hämtad från förra skivan - kanske plockade man en singel så fort den var klar och hade ingen b-sida. Sen följde fyra singlar, där dock ingen gick in på Svensktoppen. ”Joddlarkungen” / ”Detta är min morgon” (också den från föregående skiva!), följt av ”Gungande” / ”Vägens vänner”, ”Var inte rädd jag är hos dig” / ”Jag har ett ljus” och slutligen ”Victoria” / ”Elefant-Sången”.

Sommaren och hösten 1977 spelas det som skulle visa sig bli Pierres sista skiva in. På sista skivan har han skrivit nio av låtarna, varav sju helt själv.

Igen (Polydor 1977)
1. Ännu en dag, ännu en tid (Pierre Isacsson)
2. Hemma (Pierre Isacsson)
3. Vem gav dej lov (Pierre Isacsson, Tommy Rosvall, Ewa Svedbranth-Isacsson)
4. Angelina (Pierre Isacsson)
5. Tror du solen räcker till oss (Pierre Isacsson, Åke Strömmer)
6. Ligg lågt (Håkan Thanger, Pierre Isacsson)
7. Don Quijote (Pierre Isacsson)
8. Igen (Pierre Isacsson)
9. Julmarknadskväll (Pierre Isacsson)
10. Sista bussen hem till mig (Midnight dog) (Leroy, Kongos, Åke Strömmer)
11. Du är mitt hav (Play me) (Neil Diamond, E. Boberg)
12. En ragtimemelodi (Pierre Isacsson)

Producent: Leif Carlquist
Arrangörer: Lars Samuelsson och Håkan Thanger
Tekniker: Lennart Karlsmyr och Åke Grahn

Ewa Swedbranth-Isacsson, som skrivit till texten till ”Vem gav dig lov”, är Pierres nyblivna fru.
Musiker på skivan är:
Janne Landgren: Akustisk gitarr (spelat med Ingmar Nordströms, var med själv i melodifestivalen 1977 med ”Trädets rot”)
Lars Westman: Akustisk gitarr
Bo Dahlman: Akustisk gitarr (Arja Saijoma, arrangerat Maritza Horns Lejonbruden)
Hasse Rosén: Akustisk gitarr
Rune Gustavsson: Akustisk gitarr
Rutger Gunnarsson: Bas (John Holm, Ulf Lundell)
Jan Bergman: Bas (Pugh, Ola Magnell, Kjell Höglund)
Douglas Weslund: Trummor
Roger Palm: Trummor
Kjell Öhman: Piano
Wlodek Gulgowski: Piano
Leif Carlqvist: Piano, percussion och klockspel
Jan Kling: Tenor (Merit Hemmingson, Tomas Ledin)
Karl-Erik Lundborg: Tenor
Bo Ericsson: Oboe
Annica Risberg: Kör
Lena Ericsson: Kör
Lisa Öhman-Kling: Kör
Håkan Thanger: Kör
Jan Bråthe: Kör

Det är en studiomusiker-elit som anlitas. Nästan exakt samma uppsättning dyker upp på mängder av skivor från denna tid, allt från Tomas Ledin till Smurfarna.

Singlarna från skivan var ”Ligg lågt” / ”Sista bussen hem till mej”, ”Julmarknadskväll” / ”En ragtime-Melodi”, ”Tror du solen räcker till oss” / ”Don quijote” och slutligen ”Angelina” / ”Hemma”. ”Angelina” var också den enda låt som hamnade på Svensktoppen - 11 veckor mellan juldagen 1977 och 5 mars 1978. Efter detta gör inte Pierre några fler lp-skivor. Enligt obekräftade uppgifter, som det heter, beslutar sig skivbolaget för att satsa allt krut på Paul Paljett i stället.

Källor till biografitext:
http://www.sunkit.com/
http://www.wikipedia.se/
Hennes
SLBA
Expressen
Tradera
Diverse internet-sidor

2 kommentarer:

  1. Tror inte att det hade något med Paljett att göra då de låg på olika skivbolag. Paul Paljett var i Bert Karlssons Mariann-stall och Pierre Isacsson återfanns (som du vet) på Polydor/Polygram

    SvaraRadera
  2. Nej, biografin är ett "work-in-progress" (bland annat tack vare kommentarer som dina) - och eftersom jag trots att jag litar på min källa, noterade samma sak som du, lyfte jag bort det från boken, till jag fått mer kött på benen.

    SvaraRadera