Site Meter

onsdag 30 september 2009

Melodifestivalen 1982. Those were the days.

När jag filosoferade över melodifestivalen 1982 i ett inlägg häromdagen, slogs jag över den mängd subtila Pierre-kopplingar som just detta år kryddade den annars rätt smaklösa anrättningen. Med lite forskning kan man säkert hitta fler, men i sex av bidragen är det tydligare. Vi tar och kollar igenom det här. Så hämta plastbunken med popcorn, chips och ostkrokar (jo, det ska blandas, för det är lördag), coca-colan och känn atmosfären av melodifestival när den var som bäst.

Bidrag 1. Little Gerhard och Yvonne Olsson: "Hand i hand med dig", skriven av Little Gerhard och Börje Carlsson
Börje Carlsson är mannen bakom texterna till Pierre-låtarna "Om jag fick börja om mitt liv med dig", "Säg finns jag till", "Farfars moped" och "Vägens vänner".

En klassisk duolåt, mest fascinerande är att Little-Gerhard är förklädd till Robin Williams.



Bidrag 2. Lena Ericsson; "Någonting har hänt", skriven av Staffan Ehrling och Britt Lindeborg
Britt Lindeborg skrev några texter åt Family Four, bland annat "Nu ska jag tala om" och "Tänk om hela världen var min" på Picnic och "Hej mitt vinterland" på Family Fours jul. Dessutom, som ytterligare Pierre-kuriosa, skrev hon "Judy min vän" som vann melodifestivalen 1969, där bidraget som kom sist "Du skänker mening åt mitt liv" med Ola Håkansson var komponerat av...Pierre Isacsson. Annars har hon ju knåpat ihop rätt bra låtar i övrigt, eller vad sägs om "Diggi-loo, diggi-ley", "Mitt sommarlov" och "Lyckliga gatan"

Abbas körtjej Lena Ericsson är tidtypiskt klädd för ett gympingpass, och sjunger en rätt hyfsad låt som också kom på andra plats. Det kunde dock ha slutat illa, för hon börjar sjunga i fel takt...men räddar det snyggt.



Bidrag 6. Annika Rydell och Lasse Westman: "Här har du din morgondag", skriven av Lasse Westman, Kjell Isaksson och Inger Isaksson
Lasse Westman spelade gitarr på Pierres skivor, åtminstone "Igen" och gick senare med i Vikingarna.

Tösen är 1982 personifierad: pannband, rosa…tröja…?...med blå snibb, och byxorna/gardinerna: oh my god…. Men Westmans gitarr är snygg.



Bidrag 7. Liza Öhman: "Hey-hi-ho", skriven av Martin Contra och Björn Frisén
Liza Öhman köra på "Igen"

Well, hon har en förbaskat bra röst i alla fall.



Bidrag 8. Shanes: "Fender 62", skriven av Kit Sundqvist och Håkan Thanger
Håkan Thanger har skrivit tre låtar med Pierre: "Idag är första dan av resten av ditt liv", "Då går jag ner i min källare" och "Gratulera mig", Sångaren i Shanes, Lennart Grahn, gjorde 1994/95 en soloskiva ("Den nakna sanningen") som egentligen började som Pierre Isacssons femte skiva. Men när Pierre dog samlade Lennart ihop sina låtar till projekten och gav ut dem själv.

En rätt ok låt, ett ok framträdande faktiskt.



Bidrag 9. Maria Wickman: "Dags att börja om igen", skriven av Hasse Olsson
Hasse Olsson torde väl vara legenden Hasse Olsson, som turnerat med de flesta, kapellmästare i Ulf Lundells band till exempel. Det var också han som producerade Lennart Grahns "Den nakna sanningen", som var resterna av det som skulle bli Pierre Isacssons femte skiva, som gick i stöpet när Pierre dog. Maria Wickman, Putte Wickmans dotter, körar förresten 16 år senare på Electric Banana Bands "Min Piraya Maya" tillsammans med Molkomsbröderna Rongedahl.



Det är alltså de mest uppenbara kopplingarna - när jag blir förtidspensionär ska jag leta reda på kopplingen i de övriga fyra.

Ah, vi får väl kolla in vinnaren också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar