Site Meter

fredag 5 februari 2010

Family Four, "1971", #4

7. Heja Mamma
Peter Himmelstrand

"Heja mamma" är tredje bidraget från schlagerfestivalen. "Heja mamma" släpptes som b-sida till "Vita vidder" i mars och ”Heja mamma” ligger 2 veckor på Svensktoppen, mellan 30 maj och 6 juni 1971. Inte en av de tyngre texter som skrivits här i landet, om mamman som lånar smink och lyssnar på pop (Stones och Beatlarna), pratar slang, tar danssteg som man ser på diskotek, och piffat upp sig i allmänhet - allt detta tycker dottern bara är jättekul. Tillåt mig tvivla...




8. Det var inte menat så
Last thing on my mind
Tom Paxton - Owe Junsjö

"Det var inte menat så" är en sång som Pierre faktiskt sjungit tidigare, fast i en helt annan översättning. Orginallåten är nämligen "Last thing on my mind" av Tom Paxton, som också Country Four sjöng in på "I vår tid", fast då i en översättning av Patrik (Per-Anders Boquist). Skillnaden i översättningen är stor. I orginalet är det en bitterljuv, längtande sång från en man till den kvinna som lämnat honom, hur mycket han saknar henne, men att han förstår att det måste bli som det blev (It’s a lesson too late for the learnin’...). I Country Fours version handlar det om en man som ber kvinnan stanna kvar, "jag har bönat och bett att få glömt det som skett, men jag får bara svävande svar. Jag har erkänt mina felsteg, vill ha dig att stanna kvar, jag ska älska dig i alla mina dar". I Family Fours version finns lite mer av den bittra, uppgivna smaken kvar. "Ska du resa din väg utan något farväl, kan du ge mig ett ord när du går? Ja, jag borde skött mig bättre, det kan du väl tänka på - men minns att det var inte menat så."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar