Site Meter

tisdag 2 februari 2010

Family Four, "1971", #2

3. Vita Vidder
Text & musik: Håkan Elmquist

"Vita vidder" är naturligtvis segrarlåten från Melodifestivalen 1971, skriven av Håkan Elmquist.



Vita vidder släpps som singel i mars med ”Heja mamma” som baksida och ”Vita vidder” hamnar 5 veckor på Svensktoppen, mellan 16 maj och 13 juni 1971.


4. Nu har jag fått den jag vill ha
Text & musik: Olle Adolphson

Olle Adolphson har funnits med i Pierres repertoar redan tidigare, Country Four spelade in såväl "Råd till dej - och mej" som "Post Festum". Orginalet till "Nu har jag fått den jag vill ha" spelade Olle Adolphson in den 8 Juni 1967, och finns på LP:n "Vad tänker jag på", från samma år. Den LP:n innehåller även "Karnas visa" och den magnifika "Det ligger ett land långt borta"). "Nu har jag fått den jag vill ha"
används ibland på bröllop - detta trots sista versen, som är fantastisk.

Långt borta kan jag höra
havet som andas, och en fågel
som sjunger i ett träd.
Tystnad. När slutade vi
älska varandra?
Hon är det vackraste jag vet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar