Site Meter

lördag 6 februari 2010

Family Four "1971", #5

9. Du som vandrar genom livet
Lars Berghagen

Skrevs av Lars Berghagen, och finns på hans LP "Min värld i toner" från 1972. Då hade ju redan Family Fours version funnits på skiva i ett år. Berghagens egen version gick in på Svensktoppen den 7 januari 1973 (på min pappas 30-årsdag - tänk om man fick resa i tidsmaskin och vara en fluga i taket den dagen) och låg sedan kvar i 24 veckor. Den stora konkurrenten just nu var "Omkring tiggarn från Luossa" med Hootenanny Singers.

Synkroniciteten får jag inte kläm på - någonstans måste Family Four (Berndt Öst?) ha hört Berghagens låt och dessutom spelat in den innan kompositören själv. Att den skulle vara skriven för Family Four tvivlar jag på. Kanske på någon krogshow, med Berghagen själv eller någon annan artist?

Förslag mottages tacksamt.


10. Karnas visa
Musik: amerikansk folkvisa ("Cherry Tree Carol")
Text: Olle Adolphson

Ännu en Olle Adolphson, till och med från samma skiva som "Nu har jag fått den jag vill ha", nämligen LP:n "Vad tänker jag på" från 1967. Under 1950- och 60-talet arbetade den amerikanske sångaren och gitarristen William Clausen i Sverige, och gjorde radioprogram och skivinspelningar. Han samarbetade en del med Olle Adolphson, som snappade upp en hel del melodier som hängde sig kvar i huvudet. Kanske är detta en sådan, "Karnas visas", där Olle har skrivit texten till en gammal amerikansk folkmelodi ("Cherry Tree Carol").



I det engelska orginalet handlar den om Josef och Maria och Jesus, men i Adolphsons översättning är det en rak kärlekssång i halvmodern tappning - språket är något ålderdomligt och förekomsten av en "dräng" placerar förloppet i en annan tid än Stockholm 1967.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar