Site Meter

lördag 28 november 2009

Julmarknadskväll

Så här i adventstider passar det bra att sprida lite mysig julstämning över bloggen. Och vem gör det bättre än Pierre själv, i en av hans största ögonblick, nämligen "Julmarknadskväll", från "Igen". Det är en underbart nostalgisk och stämningsfull betraktelse som Pierre målar upp här, med alla de ingredienser som skapar stämning, som glögg, saffransbröd, röda äpplen, snö, tomtebloss med mera. Man kan tänka sig att han har egna barndomsminnen som är glada.
Jag minns själv mina barndoms julmarknader, eller skyltsöndagar som det kallades där hemma i våra trakter. Snö (det var alltid snö på den tiden, redan vid första advent), skyltfönster, affärerna öppna fast det var helg (vilket i sig var mycket spännande), snöslask på golven, första julklappsköpet, doften av kaffe, granris och glögg, tecknad film i fönstret till tv-affären, och när vi var hemma igen tände familjen första ljuset i adventsljusstaken; dels den stora, men jag och min bror tände också våra små som vi gjort i slöjden (som jag fortfarande har kvar och tänder varje adventssöndag), och så åt vi pepparkakor och lussebullar med julmust eller varm choklad.



Julmarknadskväll
- Pierre Isacsson -
Julgransglitter och bjällerklang,
glögg och saffransbröd,
dofter blandas med varann;
ett myllrande marknadstorg
röda äpplen i en korg.

Kom så bär jag dig på min arm,
vinden kyler dig -
här hos pappa är du varm.
Se stjärnorna ovanför
blinkande åt allt vi gör.

Stilla natt, helga natt
klingar över stan
Stämningar , lek och skratt
julklappsglada barn

Torget lever i granens ljus,
fyllda marknadsstånd
mellan snöbeklädda hus.
Girlanger och tomtebloss
köper vi med hem till oss

Hem i snön, där vi går
knarrar våra steg.
tyst och vit skogen står
månen ser vår väg

Hemma sitter vi länge kvar,
i vår öppna spis brinner
elden varm och klar -
när lågorna lugnat sig,
säger jag god natt till dig


Så med det börjar julmånaden. Jag har bullat upp med alla filmer jag måste se (Ett päron till farsa firar jul, Beatrix Potters sagovärld, Bad Santa, It´s a wonderful life), och alla böcker och berättelser jag måsta läsa (Hercule Poirots jul, Röde Orms julfirande, Betlehems Stjärna, Julvisa i Finnmarken). Jag har blivit lite mer juligt intresserad de senaste åren, av olika anledningar. Jag minns allt oftare min barndoms jular som lyckliga, precis som barndomen. Men det går så fort allting, och det är väl bara att konstatera - julen är en högtid vi firar till åminnelse av tidigare jular. Vi tar väl Julvisa i Finnmarken också, Dan Anderssons text i Thorstein Bergmans tolkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar