Site Meter

måndag 2 november 2009

Upphittat - en ny Pierre Isacsson-sång

Efter ett visst letande har jag så lyckats få tag på en tidigare okänd sång, som är skriven av Pierre Isacsson. Eller, det är i alla fall vad jag tror. Till motsatsen bevisas får det i alla fall vara så.

1980 anmäldes låten "Kliv fram och gör nån glad" till Stim. Musiken är skriven av Håkan Thanger, och det är också han han som står ensam som låtskrivare på skivomlsaget och etiketten på skivan i fråga, men i registren avslöjas att textförfattaren i själva verket är...Pierre Isacsson. Thanger har ju skrivit låtar med Pierre förut, med samma arbetsfördelning som här, nämligen att Thanger skrev musik och Pierre text - men frågan är då varför Pierre inte står med på skivan, och varför den stimmades så sent? Skivan kom nämligen 1974, sex år innan anmälan till Stim.

Själva låten, "Kliv fram och gör nån glad", hittar vi på skivan "Jag undrar vad du tänker på", och artisten är Lena Ericsson. Den spelades in någon månad efter att Pierre spelade in sin första skiva, hösten 1974, och i samma studio (KMH i Solna), av samma människor (Leif Carlqvist, Lennart Karlsmyr vid rodret), och dessutom samma layoutstab. Allt är förbluffande likt en Pierre Isacsson-skiva. Låtarna är mest utländska låtar, översatta till svenska, av gamla bekantingar som Britt Lindeborg, Bo Rehnberg, Sven-Olov Bagge). Jag har alltså just kommit i besittning av skivan och har inte riktigt vågat lyssna på alla låtar än - men jag har onda aningar vad beträffar versionen av John Lennons "Mother" som fått den kongeniala översättningen..."Mamma".



Jag blir inte klok på den här texten. Dels är det svårt att höra vissa ord, av produktionstekniska skäl, dels är texten inte språkligt korrekt formulerad, och som grädde på moset sjunger Lena Ericsson slarvigt och rent av fel ibland. Texten, vem som än har skrivit den, verkar vara något av ett hafsverk. Kanske var det rent av därför Pierre överlät rättigheterna till Thanger, som ändå gjort en rätt hyfsad melodi? "Bara jag själv gick fram och gör nån glad"...? Förhoppningsvis hör jag helt galet, annars är blandningen av imperfekt och presens alldeles ryslig. Först i sista omkvädet sjungs heter det dessutom "kliv" (som i låttiteln), och då dessutom "Bara du själv klev fram och gör nån glad". I en av refrängerna sjunger Lena dessutom "blev den ord jag sa till dig". Som sagt, jag känner inte igen Pierre Isacsson i denna text, men tills vidare får vi utgå från att det är så det förhåller sig.

Kliv fram och gör nån glad
(Håkan Thanger, Pierre Isacsson)
Den första gång jag såg dig
det var den första maj.
Jag kommer väl ihåg dig
i glittrig scenkavaj.
Och över alla ängar
spred vintern din musik,
du spelade för pengar -
men mest för din publik
och du blev rik
ahaha

Kanske för att dina ögon
var mer än lovligt blå
blev de ord jag sa till dig
nånting jag trodde på.

Nu har jag nånting
annat som jag tror på,
nu vet jag nåt
jag inte visste då.

Såna som du ska man hålla kort
Såna som du ska man glömma bort
Du är inget annat än en fasad
Bara jag själv gick fram och gör nån glad

Du var så raffinerad
i kläder, smak och stil.
Visst blev jag imponerad
av din villa och din bil,
och gav du mig ett tecken
jag gjorde som du sa,
du hade mig i säcken,
du trodde du fick ha
mig där jag va -
hahaha.

Kanske för att dina ögon
var mer än lovligt blå
blev de ord jag sa till dig
nånting jag trodde på.

Nu har jag nånting
annat som jag tror på,
nu vet jag nåt
jag inte visste då.

Såna som du ska man hålla kort
Såna som du ska man glömma bort
Du är inget annat än en fasad
Bara du själv klev fram och gör nån glad

Såna som du ska man hålla kort
Såna som du ska man glömma bort
Du är inget annat än en fasad
Bara du själv klev fram och gör nån glad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar