Site Meter

torsdag 12 november 2009

Upphittat - ännu en ny sång av Pierre Isacsson

Nja, det var kanske en lite missvisande rubrik egentligen, för saken är bara den att jag har korrigerat mina uppgifter i diskografin angående en låt, nämligen "Vem gav dig lov?" från skivan "Igen". Jag har tidigare gått på skivomslagets uppgifter, och där anges låten som skriven av Ewa Svedbrant-Isacsson och Tommy Rosvall, men på etiketten och i databasen på Arkivet för ljud och bild, står faktiskt även Pierre med som såväl textförfattare som kompositör. Alla tre delar alltså på ansvaret för text som musik, så det måste ha varit någon form av riktigt samarbete. Ewa Svedbrant-Isacsson är Pierres då nyblivna fru, medan Tommy Rosvall var, och är, musiker, på den tiden bland annat i det rätt kända bandet Max Rogers. Max Rogers har för övrigt gjort några av landets mest egendomliga skivomslag, eller vad sägs om detta...vem som är Tommy Rosvall av dem, vet jag inte.



Det är väl lika bra att vi lyssnar på låten när vi ändå är igång. Texten tillhör kanske inte höjdpunkterna i Pierres låtskrivarkarriär, och det är ju ovisst vad han egentligen skrev. Den påminner i sin något självcentrerade ton om Mats Rådbergs dunderhit från början av 80-talet, "Peta in en pinne i brasan". Det finns nån obehaglig maktobalans som gör att man tänker att det nog ändå var rätt beslut av den andre att lämna skutan, medan "offret" sitter ensam kvar och surar, och förbannar henne, kvinnan alltså, som bara tänkte på sig själv och stack från denne härliga man. "När jag är trött eller förkyld vem kommer då med magnecyl?" är inte det bästa rimmet på en Pierre-skiva. Men det är en bra sång, likväl, och en ännu bättre sånginsats av Pierre, speciellt i refrängen.



Vem gav dig lov?
(Pierre Isacsson, Ewa Svedbrant-Isacsson, Tommy Rosvall)
Vad gör jag nu
hur blev det så,
här på mitt bord
står lunch två.
Det är så tyst
utan ditt prat
en ensam själ,
två tomma fat.

Vem gav dig lov
att lämna mig nu
när som mest jag behöver dig?
Som du har talat
hur fint allt skulle bli
den tiden gick fort förbi.

När jag är trött
eller förkyld
vem kommer då
med magnecyl?
Så typiskt dig
att bara gå
när du har mig
att tänka på.

Vem gav dig lov
att lämna mig nu
när som mest jag behöver dig?
Som du har talat
hur fint allt skulle bli
den tiden gick fort förbi.

Vad händer nu
vart ska jag gå
man blir ju van
att vara två?
Vad visste jag
jag låg och sov
du bara gick -
vem gav dig lov?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar