Site Meter

torsdag 5 november 2009

Spå mig

Det har varit en del utflykter på sistone, dags att lyssna på en tvättäkta Pierre, rätt och slätt. Varför inte den första helt egenkomponerade sången på första soloskivan "Pierre!", nämligen "Spå mig"?

Det är en sång från tidigt i ett förhållande, där mannen verkar känna att det är rätt, men ändå är väldigt osäker på vad hon, kvinnan, känner. Det "spå mig" som han uppmanar henne till verkar inte vara en direkt uppmaning att hon ska läsa kaffesump eller ens hans livslinje, utan det är mer en uppmaning att hon ska bekräfta att det de har tillsammans är rätt. "Spå mig, älska och förstå mig" är ju tre rätt olika saker, kan man tycka...lite som Peter Dalles "kåt, glad och tacksam"... Men det är ändå en lyckad beskrivning av osäkerheten i början av en kärlek, och allt utspelar sig i den traditionella Pierre Isacsson-miljön, som han här målar upp på skiva för allra första gången. Det vill säga, vardagens vedermödor och glädjeämnen utspelar sig i en kuliss av natur och evighet. Precis som det är på riktigt, alltså, och det som Pierre är så bra på att få fram.



Spå mig
(Pierre Isacsson)
Aftonsolen lyser i mitt rum,
lyser på din hand som vilar varm i min.
Utanför är kvällen tyst och ljum,
natten smyger in till oss med många frågor.
Du är allt jag har, får jag ha dig kvar
vill du söka med mig ett svar?

Spå mig,
ta min hand och spå mig,
säg mig
att vi har en evighet tillsammans.
Spå mig,
älska och förstå mig,
jag ser mening i ett liv med dig
en mening som är ny för mig.

Skymningen är nästan helt förbi,
natten har en doft som är så ljuvligt skön.
Om en liten stund så sover vi,
inom mig så känner jag
hur starkt jag önskar
att få se dig le
att få ha dig med
i den framtid som jag vill se.

Spå mig,
ta min hand och spå mig,
säg mig
att vi har en evighet tillsammans.
Spå mig,
älska och förstå mig,
jag ser mening i ett liv med dig
en mening som är ny för mig.

Trots att den inte släpptes som singel (det släpttes bara en singel från den första skivan) så gick ”Spå mig” in på Svensktoppen, där den låg 6 veckor mellan den 26 januari och 2 mars 1975, samtidigt som Sverige som första land i världen förbjuder insektsgiftet DDT, och Lars Werner efterträder C. H. Hermansson som ledare för Vänsterpartiet Kommunisterna.

Första veckan som "Spå mig" ligger på Svensktoppen, den 26 januari, har tre artister två låtar var med på listan, Lars Beghagen (som bland annat leder med "Han är en clown"), Anna-Lena Löfgren och faktiskt Pierre Isacsson (som redan ligger där sedan 10 veckor med "Då går jag ner i min källare", nu på 2:a plats. "Spå mig" går in på 10:e plats, och sedan är placeringarna 8 - 5 - 7 - 7 - 8 innan den försvinner. Tyvärr räcker inte rösterna till två Pierre-låtar, de konkurerar med varandra, och efter ett par veckor resulterar det i att "Då går jag ner i min källare" åker ut. Lars Berghagen leder alla veckor utom en, då Jigz tillfälligt toppar med "Kors i jösse namn".

Berghagens låt kan man höra på Spotify:
http://open.spotify.com/track/1NlNbO1thY8qf3YUBjzKZo

Liksom Jigs låt:
http://open.spotify.com/track/4L8kp21NOEommUDu1VFZ2s

Femte veckan kommer Thorleifs klassiker "Gråt inga tårar" in på listan, och övriga namn på svensktoppen de här veckorna är t ex Titti Sjöblom, Sven-Ingvars, Annica Risberg, Anita Lindblom och Lars Hansson.

Det är också nu Pierre intervjuas i tidningen "Hennes", där han bland annat berättar om sina förhoppningar att slå som "ensamartist", liksom om sin återkommande mardröm, nämligen där han drömmer att han sover och inte kan vakna, att han röker en cigarett i timmen samt att han önskar att Hasse Alfredsson vore statsminister.

Frågan är dock - varför står namnet "Agne" ingraverat på gitarren?






Svaret är att Pierre helt enkelt skyler ett en "T" med vänsterhanden och plektrumet gömmer stora delar av ett "A" - han sitter således med bandkollegan Agneta Munthers gitarr i knäet. På hans egen gitarr stod det Pierre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar