Site Meter

onsdag 9 december 2009

Angelina

"Angelina", från "Igen", blev Pierre Isacssons sista placering i eget namn på Svensktoppen (han skulle dyka upp med Anna-Lena Löfgren och Mats Rådberg i "Halleluja" något år senare). "Angelina" gick in på 9:e plats på juldagen 1977 (där Säwes för tillfället toppade listan med "En hägring), och låg sedan kvar i 11 veckor, till den 5 mars 1978. Raden är uppåtgående, en arbetsseger helt enkelt: 9 - 8 - 7 - 5 - 6 - 2 - 3 - 2 - 1 - 1 - 1. Sen hade tiden gått ut, och låten blev utslängd. Innan Pierre seglade upp till förstaplatsen toppade listan av Max Fenders "Ingen saknar mig i morgon" och Karlstad-Örjans "Älskling förlåt mig". Mest kända låten på listan nu är annars Björn Skifs "Härligt, härlig, men farligt, farligt".

Så vad hände här i landet under "Angelinas" tid på Svensktoppen? Samma dag som den går in på listan dör Charlie Chaplin. Den 31 december återupptar SVT traditionen att läsa Nyårsklockan på Skansen på nyårsafton - och det är skådespelaren Georg Rydeberg som får uppdraget att läsa dikten. Man vill gärna minnas att det alltid varit nyårsdiktläsning, men nyårsfirandet på Skansen lades ner efter firandet 1956 (när den klassiske uppläsaren Anders de Wahl dog), och det var alltså först denna nyårsafton 1977 som traditionen återupptogs. Rydeberg läste sedan fram till 1982, sedan tog Jarl Kulle över till 1996, följt av Margareta Krook till 2000 och 2001 tog Jan Malmsjö över. Från nyårsskiftet 1978 bildas Svenskt Stål AB (SSAB)av Riksdagen, och vi får plötsligt en statlig ståltillverkare. Den 11 februari tar Harry Martinson livet av sig med en sax, i sviterna efter påhoppen kring hans Nobelpris i litteratur ett par år tidigare. Den 15 februari sviker Centern sig själv och godtar en elfte kärnreaktor, Forsmark 3 ("Ingen statsrådspost kan vara så åtråvärd att jag vore beredd att dagtinga med min övertygelse" hade Fälldin sagt tidigare). Den 25 februari fryser åtta personer ihjäl under en snöstorm i Jämtlandsfjällen, och den 4 mars väljs Ola Ullsten till ledare för Folkpartiet efter Per Ahlmark.

Texten till "Angelina" är en liten pärla. Som vanligt har Pierre plockat fram sin naturpensel när han skulle måla sin sång. Och där sitter han nu på berget och ser skogarna och landet där nere och mår bra över att ha återfunnit en gammal kärlek.

Jag ser ängar fält och skogar,
jag kan nå dem om jag sträcker ut min hand!


Lysande skrivet. Det verkar som att de cirkulerat kring varandra en tid, mannen och kvinnan i sången, och kanske rent av varit tillsammans som unga, men nu har de äntligen hittat fram till varandra.

Det är skönt att kunna vänta,
att ha någon som är värd att vänta på
.

Musiken är också bra, en av de mer puttrigt glada sånger Pierre skrev (vid sidan om "Jag vill andas samma luft som du"), den har nåt rytmiskt glatt över sig, och trumsnärtarna i refrängen borrar sig rätt in i kroppen.



Angelina
- Pierre Isacsson -
Där jag sitter högst på berget
kan jag se långt över land,
det är lugnande att sitta här ibland.
Jag ser ängar fält och skogar,
jag kan nå dem om jag sträcker ut min hand

Genom gläntan ner i dalen
går den väg vi brukar gå,
över träden vilar sommarhimlen blå.
Länge sitter jag och väntar,
jag har någon som är värd att vänta på

Angelina - jag möter dig i skymningen
Angelina - när natten föds ur kvällningen
Angelina - vi vandrar samma väg igen
Angelina - här väntar dig ditt hem

Det var tider då vi sökte
då du ofta ville ut,
därför skiljdes våra vägar fram till nu
När vi ser med nya ögon
är vi närmare än någonsin förut

Genom långa mörka nätter,
genom dagar vi sett gå
har vi hittat till oss själva båda två.
Det är skönt att kunna vänta,
att ha någon som är värd att vänta på

Angelina - jag möter dig i skymningen
Angelina - när natten föds ur kvällningen
Angelina - vi vandrar samma väg igen
Angelina - här väntar dig ditt hem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar