Site Meter

söndag 6 december 2009

Sten Carlsson

Ett av Pierre Isacssons första försök som låtskrivare var "En dag med dej", som ligger som b-sida till Sten Carlssons singel "Kom, kom, kom" från 1969. 1969 är året då Pierre ger ut en engen singel, samt skriver en låt som Ola Håkansson sjunger i melodifestivalen ("Du skänker mening åt mitt liv"). Kanske stod hans karriär och vägde här, men så i slutet av året går han med i Family Four.

Sten Carlsson tillhörde Amigos stall, och gav ut flera singlar och LP-skivor, senare med sin grupp "Salta Mandlar". Han skulle sedan dyka upp på Svensktoppen med en en version av "Jag vill andas samma luft som du", som låg 11 veckor på Svensktoppen med start 15 november 1975. Hans största hit i eget namn var kanske "Hörru Rut", med text av Åke Strömmer (som Sten & Stanley hade en hit med redan 1971):



Sten Carlsson knäckte också extra som sångare på de under 70-talet så populära skivorna (eller kanske oftast kassetterna) med nyinspelningar av aktuella låtar från Svensktoppen. Ett koncept som verkar en smula märkligt idag, men man kan ju bara fantisera om vad de skulle tycka var märkligt med våra musiktider.

"En dag med dej" är en hyfsad låtskrivarstart får man säga. Speciella Pierre-markörer är med från start, som sjön, himlen och sommaren. Melodin låter väldigt melodifestival-i-slutet-av-sextiotalet tycker jag. Kanske var det rent av ett ratat bidrag, vem vet. Riktigt bra, överglänser a-sidans "Kom, kom, kom" ("Ramblin Rose") Den låter dessutom en smula som bidraget Pierre hade skrivit som verkligen kom med i melodifestivalen ("Du skänker mening åt mitt liv").



En dag med dej
- Pierre Isacsson -
Dagen var varm, vi smekte varann’
Allt var så tyst och tiden försvann
Bara vi två, och kärleken mellan oss
Bara vi två, vi ville inget mer.

ref
En dag med dej -
som jag aldrig
glömmer bort
En hel dag -
ändå kändes
tiden kort
Vad som än sker
är jag lycklig
att du finns
Om du går
är jag säker
att jag minns
den da’n med dej

Sjön var så lugn och himlen så blå,
aldrig igen blir dagen som då
Bara vi två som upplevde sommaren
Bara vi två som älskade varann’

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar