Site Meter

fredag 4 december 2009

Hemma

"Hemma", från sista skivan "Igen" (låten "Hemma" kommer alltså inte från LP:n med namnet "Hemma", som kom året innan), är en riktig trucker/on-the-road sång. Riktigt bra för övrigt, och det är märkligt att inte fler countryband har tagit den till sig och spelar den. Det är riktigt bra sug i den. Hörru - Mats Rådberg? Hur kunde du missa den?

Texten skulle kunna vara en beskrivning av Pierres egna erfarenheter. Även om det inte är femton år, så åtminstone tio år hade Pierre, när låten kom, faktiskt legat ute på vägarna. Först med Country Four sedan 1966, och sedan med Family Four, två grupper som spelade mycket folkparker, shower med mera. Men...det är inte han som skrivit texten, utan Åke Strömmer, medan Pierre skrivit musiken. "Hemma" låg som singelbaksida till "Angelina", den sista singeln från den sista solo-LP:n. Det finns en mycket målande beskrivning av ett tröstlöst turnerande:

Dålig mat på ett motell,
man sover i sin hytt var kväll
och råder sig själv
det är fritt fält - priset heter ensamhet.


Det finns förresten en kursiverad rad i slutet av låten, där jag faktiskt inte hör vad han sjunger - den som hör vad han egentligen sjunger får gärna meddela sig. Först med rätt svar kan vinna en fint pris.



Hemma
- Musik: Pierre Isacsson Text: Åke Strömmer -
Hemma -
bara nån timme till
Hemma -
varför står tiden still?
Hemma, hemma det är allt jag vill
Jag vet ju vem som väntar mig därhemma

Femton tunga år på vägarna
ett slit för ägarna -
jag ser det så här:
jag är kung och hytten är min kungatron.
Far jag norrut eller söderut,
tar vägen aldrig slut
En väg leder hem
där finns hon,
den enda som kan ge mig ro.

Hemma -
bara nån timme till
Hemma -
varför står tiden still?
Hemma, hemma det är allt jag vill
Jag vet ju vem som väntar mig därhemma

Dålig mat på ett motell,
man sover i sin hytt var kväll
och råder sig själv
det är fritt fält - priset heter ensamhet.
Tankarna som kommer på
där kommer hon att ge förstå
att där i min hytt
där ser jag en skymt av livets evighet.

Hemma -
bara nån timme till
Hemma -
varför står tiden still?
Hemma, hemma det är allt jag vill
Jag vet ju vem som väntar mig därhemma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar