Site Meter

onsdag 7 oktober 2009

Jag vill andas samma luft som du

Jajamän, då var det dags för den kanske bästa Pierre Isacsson-låten av dem alla, ”Jag vill andas samma luft som du”. Det kanske också är den av Pierres låtar som blivit mest inspelad av andra artister. Bara de senaste åren har såväl Mats Bergmans som Black Jack gjort dansbandsversioner av dem och fört upp den på dansbandstoppen. Det är väl ok, men egentligen har jag alltid undrat varför inte någon vaken rockgrupp eller artist tagit låten och gjort en ny, fräsch dunderhit av den. Obegripligt. Bordet är ju dukat!


Jag vill andas samma luft som du
jag vill uppleva din värld med dig,
gå på samma café
dricka samma sorts te
och se det du ser!
Känna samma ljumma vind som du
höra syrsorna och havets brus.
Allting skulle jag ge
om jag fick vara med
och va' där du är!


”Jag vill andas samma luft som du” är första singeln från Pierres andra skiva, En sommarsaga, och släpptes som singel i juni 1975, några månader innan skivan. Den rusade in på Svensktoppen och låg kvar där i 11 veckor, mellan den 8 juni och 17 augusti 1975.

Mats Bergmans version kan man, om man vill, köpa för 9 kr och 90 öre, eller smyglyssna på här
http://downloads.cdon.com/index.phtml?country=se&page=product&trackid=3993067

För dem som har Spotify finns den att lyssna på i sin helhet här:
http://open.spotify.com/track/5fql7rF6UiIi2uEhjAwjgy

Black Jacks version låter så här:
.
Men mest av allt ser jag fram mot att få tag på Nils Dackes LP ”Nils Dacke spelar partyorgel ( 4)”, där han ska göra en version med sin hammondorgel. Jag har letat länge, men när jag får tag på den lovar jag att lägga upp den här.

2 kommentarer:

  1. och nu har ju christer sjögren gjort jag vill andas samma luft som du också!

    SvaraRadera