Site Meter

torsdag 15 oktober 2009

Mysteriet med den försvunna låtskrivaren

På baksidan till Pierre Isacssons allra sista singel ”Ge mig en enkel sång” från 1983, ligger ”Kör mig hem”, skriven av Pierre och en "Mikael Levy". Jag har försökt att hitta vem det kan vara, men jag har kört fast. Jag utgår från att stavningen av namnet är rätt, men skulle det stavas ”Michael” öppnar sig möjligheten att det är den engelske låtskrivaren Michael Levy, men det tror jag egentligen inte, även om han faktiskt var verksam i musikbranschen i början av 80-talet, bland annat som manager åt Chris Rea och Bad Manners.

Jag tror Mikael Levy är svensk. Jag trodde att jag hittat lösningen när jag förstod att det fanns en Mikael Levy som var musiker i rätt tid, som spelade i proggbandet "Frostens Band" i slutet på 70-talet/början av 80-talet . Det var dock inte han – jag har nämligen fått tag på honom och han känner inte igen den låten alls... Dock blir man ju nyfiken på att skaffa den där skivan med Frostens Band, som på progg.se beskrivs som:

Troligen ett av de absolut sämsta proggbanden. De skrev något Oambitiös kommentar till skivan på baksida i still med: De var med i ett tv-program och frågades hur länge dom hållit på och de svarade typ "vi lever än", länge leve oss. Det stod iaf så att det lät som ett oberört ambitionslöst band. Lyssnar man på LP förstår man.

Men jakten på den riktige Mikael Levy går vidare. Det finns visst en Michael Levy som jobbar på radions P1 också...Hmmmm...

Asch, förresten, nu får vi väl ta och lyssna på själva låten också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar