Site Meter

torsdag 29 oktober 2009

Var inte rädd, jag är hos dig

Gemensamt för Pierre Isacssons bästa texter, och rent av ett kännetecken för dem, är det underliggande stråket av vemod och sentimentalitet. Det finns rent av nåt melankoliskt över dem, över tidens gång och våra minnen av det som varit, över att vara människa. Det kanske är just därför jag gillar texterna så mycket, för jag är lite så själv. Som i dagens sång, "Var inte rädd, jag är hos dig", skriven av Pierre själv, såväl text som musik. Som vanligt sätts grundstämningen med hjälp av naturen; det är moln och sol och åska och månen och en riktig höjdpunkt finns i textraderna:

vinden viner runt vårt hus
och löven prasslar lätt i månens ljus


Mycket målande beskrivet, hur löven prasslar i månenes ljus. Man vet precis hur det är utanför fönstret. Mörkt, lite kallt, höst, torrt.

Låten finns på skivan "Hemma" från 1976, och släpptes också som singel med "Jag har ett ljus" som baksida, sommaren/hösten 1976. Den gick in på Svensktoppen den 3 oktober och låg kvar i tio veckor, som bäst som 3:a. Singeln sammanföll ungefär i tid med att Björn Borg vann sin första Wimledon-titel, löntagarfonderna beslutades, och Kungen och Silvia gifte sig (där ABBA framförde sin alldeles färska "Dancing Queen" på en tv-gala.



Låten vänder sig till ett barn, och är pappans tröst och lugnande ord inför den mörka natten. Mycket fint, tycker jag, och eftersom jag själv har småbarn känner jag igen mig, i barnens rädsla, trösten men också i den filosofiska oron pappan i sången känner - "alltför stort är att va’ liten, allt för snart så är du stor".

Var inte rädd, jag är hos dig
(Pierre Isacsson)
Var inte rädd, jag är hos dig
var inte rädd, kom här till mig
mörka moln drar fort förbi
tryggt i huset sitter vi.
Snart skiner solen utanför
och vi kan leka som vi ofta gör
snart slutar åskan, du kan tro på mig.
Var inte rädd jag är hos dig

Lilla Tingeling och Peter Pan
vill du höra sagan om igen mitt barn?
Alltför stort är att va’ liten
allt för snart så är du stor.

Nu är det dags att lägga sig
men jag ska sitta kvar hos dig
kryp nu ner i sängen din
se hur månen lyser in
och skuggorna på din tapet
är inte farliga jag lovar det
snart ska dom också gå och lägga sig.
Var inte rädd jag är hos dig.

Lilla Tingeling och Peter Pan
vill du höra sagan om igen mitt barn?
Alltför stort är att va’ liten
allt för snart så är du stor.

Nu är det natt hos dig och mig
för nu ska dagen vila sig
allt är mörkt omkring oss två
du och jag ska sova då.
Och vinden viner runt vårt hus
och löven prasslar lätt i månens ljus
och säkert säger dom god natt till dig
var inte rädd jag är hos dig -
jag är hos dig.


Även melodin är riktigt bra, och påminner inte trumsoundet väldigt mycket om nåt...en annan sång...hmmmm....jo, just det, den där sången från tv-galan för kungen och Silvia som jag nämnde nyss, här kommer faktiskt klippet därifrån...vi lyssnar:



Trummisen som spelar på "Dancing Queen" heter mycket riktigt Roger Palm, samme man som spelar på Pierres skivor, även om det inte går att säga att han spelar på just "Var inte rädd, jag är hos dig"...men det mesta talar ju för det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar