Site Meter

söndag 18 oktober 2009

Melodifestivalen 1969

Dags att kolla in Pierre Isacssons första närkontakt med melodifestivalen. Året är 1969. Just detta år var det faktiskt oklart om Sverige (tillsammans med Norge och Finland) ens skulle delta i Eurovision Song Contest, eftersom den skulle hållas i Spanien - och Spanien styrdes vid denna tid av general Franco...ajajaj...och först efter att Melodifestivalen hållits, beslöts det att Sverige skulle delta.
 
Till den svenska uttagningen valde tv ut tio artister, som sedan vem som helst fick skriva en låt till. Man fick in 2402 bidrag. Finalen sändes lördagen den 1 mars 1969 från Cirkus i Stockholm. Jag hade själv kommit till jorden tre veckor tidigare, så rent teoretiskt kanske jag alltså såg tävlingen, men förmodligen utan större behållning (ungefär som idag alltså). Programledare var Pekka Langer. Bakgrundskören bestod av Kerstin Dahl, Annica Risberg och Sylvia Vrethammar. Kerstin Dahl kom från Country Four, ja just det, samma grupp som Pierre. Kerstin och Annica Risberg skulle senare förenas i gruppen Dolls som sjöng i bakgrunden på många melodifestivaler under 70-talet (tredje namnet var för övrigt Kerstin Bagge).

Bland artisterna fanns Inger Öst, till vardags i Family Four, men som snart skulle lämna gruppen för en egen karriär och därmed öppna för en nybildning av gruppen. Kanske är det under den här festivalen det börjar pratas mellan folk... Märkligt nog var den ”vem som helst” som skrivit Inger Östs låt ingen mindre än Bernt Öst, storebrodern som också spelade i Family Four. Vete fasen hur det gick till, eller vad statens kontrollant tyckte om den saken.

Bland övriga kompositörer finns Benny Andersson, Lasse Berghagen, Pugh Rogefelt och Britt Lindeborg, som 15 år senare skulle skriva "Diggiloo-Diggiley" åt tre trallande deodoranter.

När röstningen var avklarad hade ”Judy min vän” och ”Hej Clown” fått exakt lika många röster. Därför tillämpades skiljeomröstning för första gången, vilket resulterade i att ”Judy min vän” vann. Samtliga låtar släpps för första gången på skiva och förutom de två bäst placerade låtarna, så blev ”Du skänker mening åt mitt liv” (Pierres låt, som alltså kom sist!) en storsäljare. Slutresultatet såg ut som följer, och i några fall lyssnar vi på dem också.

Slutresultat
1. Tommy Körberg - Judy min vän (Roger Wallis/Britt Lindeborg), 31 + 23 = 54p
Så här såg det ut i Europafinalen



2. Jan Malmsjö - Hej Clown (Benny Andersson & Lasse Berghagen), 31 + 14 = 45p
Detta är inte från tävlingstillfället, men ändå. En bra låt, skriven av ABBA-Benny (eller Hep Stars-Benny, snarare). Dansen vid 3.00 är makalöst bra.



3. Sten Nilsson - Gång på gång (Staffan Ehrling/Bo-Göran Edling), 13p

4. Anni-Frid Lyngstad - Härlig är vår jord (Ivan Renliden), 8p
ABBA-Anni-Frid, såklart. Och Bennys pojkvän.



5. Ann-Louise Hanson - Svenska flicka (Staffan Ehrling/Bo-Göran Edling), 8p



6. Svante Thuresson - Sommarflicka (Pugh Rogefeldt), 4p

7. Lena Hansson - Du ger mig lust att leva (Johnny Carlsson), 3p

8. Inger Öst - Du ser mig inte (Berndt Öst/Peter Himmelstrand), 1p
Inger Öst lämnade alltså Family Four och gjorde en egen rätt lyckad karriär, bland annat som medlem i "Tre Damer" som bland annat sjöng bakom Cornelis Vreeswijk.

9. Britt Bergström - L, som i älskar dig (Staffan Ehrling/Bo-Göran Edling), 0p



10. Ola Håkansson - Du skänker mening åt mitt liv (Pierre Isacsson), 0p



Detta är alltså Pierres första "tunga" låtskrivarinsats, han hade tidigare skrivit ett par låtar, varav en skänktes till Sten Carlsson och en hamnade som baksida till en Country Four-singel. Och visst låter det Country Four om den. En lättviktig sak, som inte direkt bådar om Pierres stora låtskrivartalanger, tycker jag. Dessutom anmärker ordpolisen i mig på "ju - ju". "Ju - desto" ska det vara.

Ju mer jag ser dig
ju mera känner jag din kärlek
och allt du ber mig
det vill jag göra
för jag älskar dig.
När du är nära
då strålar livet av din kärlek
å min kära -
du skänker mening åt mitt liv


Ola Håkansson började i Ola & the Janglers, sedan i Secret Service, vars största hit hette "Oh, Susie". Skriver många sånger, och sjunger dessutom "The way you are" med Agnetha Fälskog, en annan låt är "En dag" åt Tommy Nilsson. "Oh, Susie" är en nostalgitripp, tillbaka till 1979.



I Eurovision Song Contest kom fyra bidrag på delad 1:a plats (Spanien, Frankrike, Nederländerna, Storbrittanien). Det retade bland annat Sverige (ordning och reda, rättvisa...?) Sverige bojkottade därför Eurovision 1970, och hade därför ingen egen uttagning. Man fick igenom regelförändringar för att sära på bidrag som fick lika många poäng, och var tillbaka 1971...då skulle Pierre ha en helt annan roll, nämligen som sångare i samtliga bidrag i den svenska finalen. Enda gången regeln vid lika poäng använts var förresten 1991 när...Sverige hamnade på samma poäng som, men alltså besegrade....Frankrike. Kravet på regelförändring lönade sig alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar